Baza wiedzy, raporty i testy urządzeń
-
wróć do listy testów i raportów
NetStumbler (Network Stumbler) - krótki poradnik
Stanisław Sirko, 2007-03-16,
Drukuj
-
5.
Rozwiązywanie problemów
W przypadku gdy wydajność lub stabilność sieci bezprzewodowej jest zbyt niska NetStumbler może znacznie ułatwić ustalenie przyczyn i pomóc w ich eliminacji. Poniżej najczęściej spotykane problemy oraz praktyczne rozwiązania.
- Zakłócenia
Duże zaszumienie pasma radiowego w obszarze w którym działa sieć bezprzewodowa powoduje kolizje, żądania retransmisji i opóźnienia w transmisji danych miedzy klientami a punktami dostępowymi. Jeśli poziom szumów w paśmie w którym działa nasza sieć przekracza -85 dB będzie to powodować odczuwalny spadek wydajności sieci. Często przyczyna tego typu problemów urządzenia bezprzewodowe oraz obce sieci działające na tym samym kanale lub w jego sąsiedztwie. Skanując eter należy zwrócić uwagę w której części pasma jest najwięcej silnych AP i wybrać kanał możliwie jak najbardziej oddalony (w paśmie 2,4 GHz są jedynie 3 w pełni niezależne, niezakłócające się kanały). Jeśli nie uda się w ten sposób efektywnie poprawić sytuacji należy popracować nad poprawa poziomu sygnału w problematycznych obszarach sieci. Można to osiągnąć poprzez zwiększenie TX Power lub zastosowanie anten o większym zysku. Innym, często lepszym rozwiązaniem jest użycie większej ilości punktów dostępowych w połączeniu z antenami o mniejszym kącie promieniowania w płaszczyźnie poziomej lub anten dookólnych o mniejszym zysku i stworzenie kilku małych komórek zamiast jednej dużej.
- Niski poziom sygnału
Przeszkody terenowe lub duża odległość miedzy punktami powoduje spadek sygnału do poziomu w którym wydajna transmisja danych staje się niemożliwa, taka sytuacja następuje w przypadku gdy poziom sygnału spada poniżej -75dBm. Rozwiązania będą podobne jak w przypadku dużych interferencji, NetStumbler w tej sytuacji będzie również pomocny w wizowaniu anten.
- Przekroczenie ilości klientów
Inna przyczyną spadku wydajności sieci bezprzewodowej jest przekroczenie liczby aktywnych klientów skojarzonych z pojedynczym punktem dostępowym. Mimo zapewnienia wysokiego poziomu SNR, w przypadku gdy klienci wymieniają duża liczbę danych łatwo przekroczyć pojemność samego punktu dostępowego jak i standardu (zwłaszcza 802.11b). Generalnie nie zaleca się podłączania więcej niż 20 – 25 klientów dla pojedynczego punktu dostępowego. Rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zastosowanie większej ilości punktów dostępowych z mniejsza ilością obsługiwanych klientów na punkt.
-
wstecz
-